Dagboek van een wijndrinker - Picpoul de Pinet


Picpoul de Pinet

Picpoul de Pinet,
ik ken je nog maar net.
Dat ligt niet aan jou,  jij was er wel
maar ik keek niet genoeg in 't rond.
'k Was nog te veel in de weer met Chardonnay
 - oaked maar liever zonder -
en de rest van 't dominante witte soort.

Van hoe verder hoe beter, meende ik oprecht,

tot ik de stuivende, doch 'n tikkel te hoerige Nieuw-Zeelandse sauvignon blanc verliet
om in de Franse Touraine sauv. blanc evenwicht te vinden, in smaak én prijs.

Maar jou, Picpoul de Pinet, kende ik toen nog niet,
met je kenmerkende bouteille Neptune: de golfjes rond je ranke hals.
Domaine Reine Juliette, Picpoul de Pinet 2016
verraste me met één slok, een feestje in de mond.

Picpoul blanc, je bent geen sauvignon en geen Muscadet,
je bent Picpoul de Pinet,
met een bescheiden 12,5 % meteen favoriet:
vòòr het eten, bij het koken van maakt niet uit wat,
voor zes euro vijftig ben je verrukkelijk nat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten