'Daar ben ik nog niet zo zeker van,' zei ik.

Soms word ik wel degelijk ontmoedigd, als bijvoorbeeld mensen mijn geestelijke liederen godslasterlijk noemen. (Bij gereformeerde studenten, of hervormden, in Utrecht, waar ik las uit eigen werk - ik moest er hals over kop uit Friesland heen, om op het laatste moment, Hella Haasse die griep had of de rode vlag had uithangen, te vervangen, en had zodoende geen tijd om te proberen U eens te ontmoeten - vond men het gedicht, waarin God Zich aftrekt, te ver gaan: dat deed God toch niet. 'Daar ben ik nog niet zo zeker van,' zei ik. 'Ja, U denkt natuurlijk: grote jongens doen dat niet meer. Maar ik vind: als God dat wil, dan
kunt U toch niet van mij eisen, dat ik Zijn handjes boven de dekens vastbind?')
De mensen zullen nooit iets begrijpen, en aan de ellende zal nooit een einde komen. Koopt Nederlandse waar, dan helpen wij elkaar. Veel liefs wenst U de burger-schrijver
Gerard Reve. 


Uit: Brieven aan Geschoolde Arbeiders, Gerard Reve, pag. 111/112 (Zeer geachte Heer Trimbos, Amsterdam, 11 februari 1966, fragmentVeen, Uitgevers.   

2 opmerkingen:

  1. beste heer Reve
    u zegt het volgende
    (Koopt Nederlandse waar, dan helpen wij elkaar.)
    heer Reve als ik dit zal doen,krijg ik gelijk de linkse club en boeroepers op mijn dak met de mededeling dat ik een nationalist ben .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En natuurlijk het theorema van de comparatieve kostenvoordelen zoals dat in 1817 door David Ricardo werd geformuleerd.

    BeantwoordenVerwijderen