Symposium on Moral and Political Secularism 16 oktober 2010

Center for Inquiry Low Countries presents:

The Secular Outlook

Symposium on Moral and Political Secularism

The Secular Outlook: In Defense of Moral and Political Secularism shows how people can live together and overcome the challenge of religious terrorism by adopting a “secular outlook” on life and politics. In his book Cliteur shows how secularism can answer the problem of religious terrorism; he provides new perspectives on how religious minorities can be integrated into liberal democracies, reveals how secularism has gained a new political and moral significance, and also examines such topics as atheism, religious criticism and free speech.

Secular

In this symposium secularists, humanists, freethinkers & atheists will address the question what secularism entails.

Saturday 16 October 2010

13.00h – 17.00h.

Kromme Nieuwegracht 29 (Universiteit voor Humanistiek), Utrecht

Admission free


Program

12.30-13.00: entrance with coffee/tea

13.00-13.10: Welcome by Rob Tielman (chairman CFI LC)

13.10-13.20: Floris van den Berg on humanism and secularism: secular humanism

13.20-13.30: Spoken column by Dick Metselaar

13.30-14.50: Paul Cliteur presents The Secular Outlook

14.50-15.05: Humanist intermezzo by Joep Schrijvers

15.05-15.25: break

15.25-16.05: Keynote: Stephen Law, author of The War for Children’s Minds, on secular education

16.05-16.35: Herman Philipse on secularism & atheism

16.35-17:15: (panel) discussion lead by Joep Schrijvers

17:15-18.00: reception

Speakers’ Bios

Floris van den Berg, co-executive director of CFI Low Countries, teaches environmental ethics at Utrecht University and is the author of Filosofie voor een betere wereld. He blogs at http://verlichtingshumanisten.web-log.nl/.

Paul Cliteur is a philosopher as well as professor of jurisprudence at Leiden University. He is the author of many books, among which Moreel Esperanto. The Secular Outlook is his first book in English.

Stephen Law is a humanist philosopher and chairman of CFI UK. He popularizes philosophy for children as well for adults. In his book The War for Children’s Minds he pleas for a liberal, humanist education and educational system. He blogs here: http://stephenlaw.blogspot.com/

Dick Metselaar is actively involved in internationally organized humanism. He is also the poet laureate of the city of Deventer.

Herman Philipse is university professor at Utrecht University and outspoken atheist and secularist. Recently he published Filosofische polemieken, a collections of his essays. A large collection of his public lectures has been published on audio by Home Academy, including Godsgeloof of atheïsme.

Joep Schrijvers established the enlightenment humanist think tank. Schrijvers is a management trainer, and author of, among many other books, Hoe word ik een rat?

Rob Tielman, chairman CFI Low Countries, is a prominent leader in organized humanism nationally and internationally. Recently a compilation of his work has been published, Rob Tielman, begeesterd humanist.

[zie ook God en het monotheïstisch dilemma]

12 opmerkingen:

  1. Tjongejonge...
    Alweer een systeem - men pleit voor moreel en politiek secularisme!
    Geregeld heren? Zijn we dan nu veilig, vor ideologische dwingelandij? Is een seculier systeem/model soms een garantie voor vrijheid en tolerantie?

    Maar wacht - was daarom niet juist het socialisme uitgevonden? Was dat niet juist zo'n seculier 'moreel en politiek' systeem? En het corporatisme? En het nationaal socialisme?

    Borduur liever verder jongens waar de Founders van de Verenigde Staten waren gebleven - de europese tak van de denkersfamilie brengt alleen maar dood en verderf..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet dat nou allemaal in het Engels? Voor wie? Komt er een keur van engelstalige gasten, de intellectuele crème de la crème uit Engeland en Amerika?
    Center for Inquiry Low Countries presents...
    Low Countries? Moeten dat De Lage Landen voorstellen? Vertaald archaïsme, of vertaald Frans (Pays Bas)?
    Ik moet erg mijn best doen niet meteen over de stijl te vallen en niet gelijk de pest aan het secularisme, pardon, secularism, te krijgen.
    Ik vraag me af naar wie ik liever luister: een nederlandse atheïst die een voordracht in het akademisch Neder-Engels afsteekt in een gebouwtje van de Universiteit voor Humanistiek, of een stukje ouderwets Nederlands uit de Statenbijbel, voorgedragen door een dominee met heldere dictie in een kerk met een lekkere nagalm.
    Heel onzakelijke opmerkingen. Ik weet het. Maar zo zit ik in elkaar. Ik haat dat overbodige Engels. Als er iets belangrijks te zeggen valt, doe dan asjeblieft je best om het zo goed mogelijk te zeggen in je moerstaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, die studeerkamerwijsheid dat secularisme het beste is voor de maatschappij. Een soort vervolg op de wetenschap dat vrijheid de mens het meest gelukkig maakt..

    Alleen moet er meer gewerkt worden aan de concrete invulling en toepassing van deze wijsheden. Hoe?

    Vandaag zag ik de documentaire Kampf im Klassenzimmer, gemaakt door een Turkse, opgenomen in Essen, Duitsland. Met in deel 3 verzuchtingen van een lerares, va 12.50 min http://www.youtube.com/watch?v=EPGQcsycjGs&feature=related

    Kinderen sluiten zich zo op in hun eigen subcultuur, dat ze alleen maar met verachting kunnen spreken over de ontvangende maatschappij, ook al zijn ze erin geboren en getogen.
    En elke kritiek op eigen houding, opvatting en gedrag wordt als aanval op de groep beschouwd, waarvan de eer verdedigd moet worden dus vliegt men automatisch in leugenachtig verweer.

    En dan is de vraag: secularisme kan het beste middel zijn, maar hoe brengen we die waarden bij de culturen die er het meest van zouden profiteren, om een eind te maken aan volslagen asociaal gedrag ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben het wel met Paardestaart eens.
    Deze heren zijn veel te braaf, daar kunnen we de eindstrijd niet mee winnen.
    De enige van wie ik het gepraat over secular humanism kan hebben, is Ibn Warraq, omdat hij een afvallige uit de moslimwereld is en daarom is het voor mij heel begrijpelijk dat hij zijn toevlucht zoekt bij het seculier humanisme.

    Maar ook Warraq zit ernaast, helaas.
    Hij denkt dat het Westen zijn (volgens hem) superieure positie dankzij het SH heeft bereikt. Niet waar, dat was dankzij het christendom - en het christendom is weer een sekte van het jodendom, het werd enorm succesvol nadat het in het Romeinse rijk staatsgodsdienst werd.
    Het secularisme heeft, Paardestaart wijst er al op, ook communisme, fascisme en nationaal-socialisme voortgebracht.

    Deze heren vinden eigenlijk dat we hen maar geloven op hun blauwe ogen. Die zijn instrinsiek ethischer dan de ogen van hen die geloven in een almachtige of schepper.
    Nee, dit lost niks op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Paul Cliteur heeft zijn boek in het Engels geschreven, ok, en dat zal later ongetwijfeld vertaald worden, maar het lijkt mij toch niet logisch om in Nederland met Nederlands publiek en Nederlandse sprekers Engels te gaan gebruiken, want dat komt de kwaliteit van de discussie zeker niet ten goede.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Redactie Hoeiboei: Voor wie is dit artikel bedoeld? U weet dat de voertaal in NL Nederlands is?
    Dat de organisatie van dit evenement geen Nederlands gebruikt is al laakbaar (weg met ons, enz.) maar dat het overkort in een vreemde taal op Hoeiboei wordt overgenomenm is absurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het secularisme dat o.a. Paul Cliteur voorstaat, dus een neutrale rol van de overheid inzake godsdiensten, is de beste garantie voor vrijheid van godsdienst en levensovertuiging. Propageren van het christendom zal leiden tot meer multicul, en zeker niet tot een zo neutraal mogelijke staat. Het zal leiden tot allerlei religieuze eilanden, want ook de islam zal dan naast het christendom zijn plek opeisen en van een neutrale overheid zal dan geen sprake meer zijn. Het is van belang dat de overheid religieuze rust uitstraalt en dat kan het beste door middel van het secularisme.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rob Tielman? Is dat ook niet de man die het wetenschappelijk hersenonderzoek van Dick Swaab om politiek correcte redenen onmogelijk wou maken? Zie hier

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als dat inderdaad dezelfde Rob Tielman is dan is het wel heel gek.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Bernadette,

    "Het secularisme heeft, Paardestaart wijst er al op, ook communisme, fascisme en nationaal-socialisme voortgebracht."

    Nu gaat u al net zulke gekke dingen zeggen als Ratzinger.
    Zie: http://www.guardian.co.uk/world/2010/sep/16/pope-benedict-xvi-atheist-extremism

    Affijn, ik zelf vermoed eerder dat het commutarianistich groepsdenken tot deze zaken heeft geleid.

    Da's wat anders dan scheiding tussen kerk/godsdienst en staat.

    Een staat die zich niet bemoeid met wat voor smaak chocolademelk men preferreerd.
    Zie : http://tinyurl.com/36v4aul

    Niet financierend (subsidies/belasting vrijstelling) dan wel repressief (strafrechtelijk).

    Secularisme om de kans op chocolademelk oorlogen te verminderren.

    En er is dan (wat mij betreft) ook geen legitimatie om personeel v.d. chocolademelk-fabriek (in de rol van vertegenwoordiger v.d. fabriek) aan te laten zitten op landelijk/europees niveau.
    Zie : http://tinyurl.com/29vwkcv

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Hmmm
    U heeft gelijk, ik drukte mij erg slordig uit. Ik bedoelde dat beide moordsystemen een anti-religie waren en de oorlog aan het het christendom en jodendom verklaarden.
    Maar een anti-religie is nog niet automatisch seculier.

    Ik neem aan dat u communautarisme bedoelt?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ "Hmm" - dit is des Pudels Kern, inderdaad : een anti-religie is nog niet automatisch seculier

    De plottende zieners ah begin van de twintigste eeuw begrepen heel goed dat voor de totale omwenteling die hen voor ogen stond meer nodig was dan een beroep op de rede: om mensen zover te krijgen dat ze bereid zijn hun hele wereld op z'n kop te zetten is altijd de religieuze vervoering nodig

    Dus zei de upstart Mussolini dat iedereen bewogen moest worden zich All within the state te zoeken. Geen acht meer te slaan op andere waarden of overwegingen dus; nothing outside the state te erkennen en om nothing against the state te accepteren, onder het motto: "Fascism is a religious concept. The twentieth century will be known in history as the century of Fascism

    En in Marxism-Leninism as a Political Religion zegt Klaus-Georg Riegel:
    "The coup d'etat of October 1917 accomplished the institutionalisation of a political religion combining a political and sacral monopoly of power and belief. Consequently, the Leninist policy of social extermination of political opponents, ideological rivals and stigmatised social classes became a sacral obligation to be fulfilled by the new ideological orthodoxy"
    Het is niet anders, ben ik bang: als mensen niet meer in God geloven, geloven ze voortaan alles.

    Ratzinger heeft gelijk: het is de lompe, aanmatigende breuk met onze godsdienstige wortels die het monstrum gebaard heeft van het totalitarisme: alle wijsheid en kennis is gebaseerd op ons gemeenschappelijk verleden; degenen die dat rigoreus willen teniet doen hebben natuurlijk een dubbele agenda..Had iemand hen iets gevraagd soms?

    Ik vrees het ergste “Hmm”: deze beste, brave, malle "atheistische" heren zijn weer gewone Believers - in staat en bereid het pandemonium van de vorige eeuw nog eens dunnetjes over te doen..Wacht je voor alle bevlogenen, en voor iedereen die de wereld wil herschikken!

    BeantwoordenVerwijderen