Ik denk dat ik toen,

(...) Ik denk dat ik toen, in dat gedenkwaardige jaar 1935, door het leven gevormd ben. Er voltrok zich in mij een wending, waardoor ik begon te begrijpen dat het kwaad aan de macht ging komen en voorgoed heerschappij zoude krijgen. Helaas is die visie juist gebleken. Het kwaad kan thans niet langer gezien worden als een ontbreken van het goede (privatio boni) maar eist erkenning en legalisering: dat is het nieuwe. Neen, wij zij niet voor niets al jaren geleden uit het teken vissen (Pisces) dat van de Waterman (Aquarius) binnengetreden. Het betekent de ondergang van de beschaving, mogelijk zelfs van de wereld zelf. Ik bemoei mij nergens mede, dat weet U, maar vindt U ook niet dat het tijd wordt dat er een streep onder wordt gezet? Want zoals het er nu uitziet, dat is toch niet meer om aan te zien? Waarom en waarvoor moeten wij nog leven? Nu ja, U moet het zelf maar bekijken: ik dring niemand een mening op, maar ik trek mijn handen er van af en wijs elke verdere verantwoordelijkheid van de hand. (...)

Gerard Reve - Het Boek Van Violet En Dood
Uitgeverij L.J. Veen Amsterdam/Antwerpen
Pagina 222
1996
Bol.com

1 opmerking:

  1. Ter aanvulling; Theodor Holman over Gerard Reve en zijn boek 'Gerardje' over de volksschrijver: EO, 9.6.2009:

    interview

    BeantwoordenVerwijderen